Az Apple iPadjával kezdődött minden. Egy évvel ezelőtt, 2010. január 27-én mutatta be Steve Jobs, de csak áprilistól lehetett megvásárolni az Apple tabletjét. Hatalmas siker lett, szeptember végéig nyolcmillió darabot adtak el belőle világszerte (év végi adatok nincsenek még). Viszonyítási pont lett, a nagyobb cégek már iPadra is optimalizálták honlapjaikat, alkalmazások, játékok ezreit fejlesztették le az eszközre. Nem csoda, hogy a konkurensek is elkezdtek mozgolódni.

Hatalmas üzlet

A számítógép- és mobiltelefongyártók nem akartak lemaradni, mindegyik cég ki akarta hasítani a maga szeletét a nagyon dinamikusan növekvő piacból. Már tavaly azt jósolták elemzők, hogy a tablet jelentős szeletet hasít ki a számítógéppiacból, abban is nagyjából egyetértettek, hogy a netbookok eladása fog visszaesni. Ekkor még visszafogottabbak voltak a becslések, hiszen egy olyan eszközről volt szó, mely a mobil és a laptop között helyezkedik el, vagyis nem váltja ki egyiket sem, inkább egy harmadik eszközként lehet felfogni a másik kettő mellett. Nem véletlen a Financial Times indoklása Steve Jobsról, amikor az év emberének választották, azt írják, hogy “képes igényeket kiváltani, a fogyasztók olyan tárgyakat akarnak megvenni, amiről fogalmuk sem volt, hogy akarják”.

Év végére már ennél merészebb jóslatokat is hallhattunk, a Forrester szerint az idén megduplázódik az eladott tabletek száma, 2015-re pedig több tabletet fognak eladni, mint pc-t. Tavaly 10,3 millió tabletet adtak el, az idén 24,1 milliót, jövőre 35 milliót jósolnak. 2015-ben pedig 44 millió tabletet értékesítenek majd az előrejelzések szerint. Ehhez a növekedéshez persze az is kell, hogy megjelenjenek az olcsó tabletek is, egyelőre ugyanis eléggé túl vannak árazva ezek a gépek. De a CES-en már láthattunk néhány olcsóbb modellt is, a hatalmas verseny pedig a fogyasztóknak kedvez majd.

Honeycomb

Az Apple konkurenseinek nagyon jól jött a Google Androidja, ez ugyanis sokkal jobban illett a pici érintőkijelzős gépekre, mint a Windows bármelyik verziója. Az első tabletekre az Android 2.1-es vagy 2.2-es verziói kerültek (volt néhány régebbi verziós tablet is, de ezek nem említésre méltóak), vagyis úgy viselkedtek, mint a nagyra nőtt mobilok, ezen változtatni kellett a valódi sikerhez. Persze a gyártók egy része saját operációs rendszerrel próbálkozik, mint a RIM a Playbookkal, vagy a HP és a Nokia saját platformjaikkal, de a legtöbben az Android valamelyik verzióját teszik rá a gépre.

A legsikeresebb iPad-konkurens jelenleg a Samsung Galaxy Tab, augusztus végén mutatták be, ősszel kezdték el árulni és két hónap alatt egymilliót adtak el belőle. Az igazi áttörést azonban a most bemutatott modellek jelenthetik, ezeken ugyanis a kifejezetten tabletekre optimalizált Anrdoid 3.0, a Honeycomb fut majd. Az új oprendszert január elején mutatták be, újragondolták a meglévő alkalmazásokat és egy teljesen új intefészt készítettek hozzá. A nagyobb gyártók persze azonnal ráugrottak a Honeycombra, a legújabb és legkomolyabb tabletek ezzel a verzióval kaphatóak majd tavasszal.

Hivatalosan a Motorola Xoom lesz az első, melyen a Honeycomb fut majd. A gépet a helyszínen kipróbáló szakemberek szerint ez az első olyan androidos tablet, mely valóban meg tudja szorongatni az iPadet. De valamennyi nagyobb – Asus, Acer, LG, Dell, MSI – és kisebb – Vizio, NEC, ZTE, Archos – bemutatta saját verzióját.

A méret a lényeg

Az iPad ugye 10 inches gép, az eddigi legnagyobb rivális, a Galaxy Tab 7 inches. A CES előtt nem volt egyértelmű, hogy milyen irányba mennek el a gyártók, a kiállítás után azonban azt mondhatjuk, hogy a 10 hüvelykes tabletek a népszerűbbek, legalábbis jóval több van belőlük. Néhány cég még bepróbálkozik a 7 (vagy akár az annál is kisebb 5 inches kijelzővel – bár ez már nagyon hasonlít a mostani 4-4,4 inches mobilokhoz). A 10 inches nagyságnak oka is van, a Honeycombhoz próbálnak igazodni a gyártók, illetve megpróbálják a lehető legjobban kihasználni az Android 3.0 adta lehetőségeket. Nem meglepő tehát, hogy valamennyi Honeycombbal bejelentett tablet – Motorola, LG, Toshiba – 10 inches.

Azon sem lepődött meg senki, hogy minden CES-en bemutatott tabletet az iPadhez hasonlítottak, ennél akartak jobbak lenni. A leglátványosabb módja ennek pedig az, ha beígérik a 4G hálózathoz való kompatibilitást. A jelenlegi iPad ugyanis csak 3G hálózatokat tud kezelni és ugyan senki nem tudja, hogy a következő generáció, az iPad2 milyen lesz, most jó megkülönböztetési forma a 4G ígérgetése. A Samsung ugyan nem hozott új tabletet, de 4G-sítették a Galaxy Tabot, az LG G-Slate és a Blackberry Playbook is 4G-s lesz.

A most bemutatott tabletek többségét még nem lehet megvásárolni, hiszen a Google sem adta ki hivatalosan a Honeycombot. Az első tabletek márciusban jelennek meg, a nagy többség azonban csak áprilisban kezdi el árulni a gépeket. Ekkor azonban már az iPad2-vel (melyet állítólag februárban mutatnak be) kell megküzdeiük az újoncoknak. A piacra nagyon jellemző helyzet, hogy az Apple és a Google nem volt ott a CES-en mégis ez a két cég uralta a kiállítást – a Google Honeycombjával akarja mindenki legyőzni az iPadet.